Kreativitet
Hver bedrift ønsker å holde seg foran konkurrentene, enten lokalt eller globalt. Men hvordan kan du holde deg fremover, hente opp eller bedre, men hoppe på konkurransen? Hva er det som kan gi firmaet den separasjonen den trenger for å få konkurransefortrinn? Denne artikkelen vil diskutere hvordan kreativitet og innovasjon drivstoffvirksomhet, vekst og bærekraft.
Det er ikke et enkelt, autoritativt perspektiv eller en definisjon av kreativitet. En enkel og ofte brukt definisjon er at kreativiteten krever «nyhet». Nyhet krever originalitet og nyhet, og kreativitet er derfor evnen til å komme opp med nye og originale ideer, eller nye og unike løsninger på problemer.
Men kreativitet i seg selv er ikke nødvendigvis nyttig. For eksempel kan en kunstner sprøyte graffiti på en vegg og det resulterende «kunstverket» kan sikkert betraktes som kreativt – men har det bruk for noen? Sann innovasjon er konvertering av ideer fra den kreative prosessen til en fordel. Dette kan omfatte nye eller forbedrede produkter, tjenester, prosesser eller sosiale årsaker. Derfor krever innovasjon absolutt kreativitet, men for å bli kalt en innovasjon må det være nyttig og verdiskapende.
Som bringer oss til det siste trinnet i prosessen, utvikler vi en virksomhet som kan dra nytte av innovasjonen eller «entreprenørskap.» Entreprenørskap omfatter grunnleggende forretningsdisipliner vi er kjent med, for eksempel markedsføring, økonomi og ledelse.
Hva er kreativitet?
Kreativitet innebærer en forståelse for konvergent og divergerende tenkning. Konvergent tenkning er når enkeltpersoner forsøker å løse problemer med et enkelt, riktig svar. Ved å bruke rasjonelle argumenter, eliminere sannsynlige feilveier, systematiske og logiske eliminasjonsprosesser for å komme frem til et svar eller en beslutning. Dette betyr å løse problemer med mange mulige løsninger – inkludere spontane og frie flytende ideer, og på en ikke-lineær måte. Irrasjonelle tanker og ulogiske svar på problemer oppfordres (minst i begynnelsen), for å få nye og nye svar.
En atmosfære som støtter å prøve nye ting, er kritisk for kreativitet, da den oppmuntrer til eksperimentering.
Kreative måter å forbedre din kreativitet
- Skriv ned alle dine ideer.
Denne utrolig enkle handlingen kan øke den kreative produksjonen ekstremt.
- Gi deg vanskelige problemer å løse.
Eksempler er å lære et nytt språk, et nytt instrument, eller en ny dans. Dette bygger på problemløsende muskler i hjernen din.
- Øk kunskapen din
Jo mer variert din kunnskap, jo mer forbindelser, spesielt utenfor ditt kompetanseområde. Dette kan f.eks. handle om å lese en bok om et nytt emne.
- Endre den fysiske og sosiale miljøet ditt.
Flere nye stimuli vil sette i gang nye tilkoblinger. Flytt til et annet område på kontoret, fullfør arbeidet i en kaffebar eller ute, kjøre til jobb i en ny retning, lytt til annen musikk, møte nye mennesker fra en annen organisasjon.
For å forbli fokusert og kreativ, må du også sørge for at du får nok søvn. Du kan sikre dette ved for eksempel å få deg nydelige sengetøy!