Det snakkes hele tiden om sosiale medier. Kanskje du også er en av dem som bruker sosiale medier hver dag. Vi nordmenn er hyppige brukere av slike nettsamfunn og en undersøkelse viser blant annet at 46 prosent av nordmenn over 15 år er innom Facebook daglig. Det kan derfor være interessant å undersøke mulighetene ved markedsføring over sosiale medier, og nedenfor skal vi ta for oss tre grunner til hvorfor du skal vurdere å bruke sosiale medier som markedsføringskanal.
Større rekkevidde
Størstedelen av Norges befolkning bruker sosiale medier, og fordi man raskt og effektivt kan sende ut informasjon til en stor gruppe mennesker via sosiale medier kan man nå ut til flere. Samtidig har vi muligheten til å dele befolkningen inn i kjønn, alder, interesser og andre kategorier, hvilket gjør at man kan sende ut informasjon til kun den ene målgruppen det gjelder. Det er også generelt billigere enn tradisjonell markedsføring, noe som gjør det enda lettere å nå ut til flere personer med informasjonen. Med sosiale medier som markedsføringskanal får man altså større rekkevidde.
Word Of Mouth
Ved bruk av sosiale medier får brukerne mulighet til å kommentere og diskutere produktet. Dette kan virke i både positiv og negativ retning. Hvis du har et godt produkt og de har en god opplevelse på de sosiale medier tilknyttet virksomheten, vil kundene legge igjen positive kommentarer. Dette vil igjen gjøre at andre folk kan komme inn å lese disse kommentarene, og positive kommentarer fra andre kunder betyr mye mer enn en reklame man finner i et magasin eller på TV. I motsatt fall vil virksomheten få negativt omdømme om kunder ikke er fornøyd med produktet, og dermed vil de spre negative kommentarer om virksomheten. Om virksomheten er aktiv og dyktig på sosiale medier vil den likevel ha mulighet til å begrense den negative omtale ved å respondere på den negative feedback og prøve å rette opp inntrykket.
Relasjonsbygging
Ved å bruke sosiale medier får virksomheten mulighet til å knytte et tettere bånd med kunden. Sosiale medier gir muligheten til en kontinuerlig dialog, ved at kundene kan stille spørsmål og komme med feedback som virksomheten umiddelbart kan svare på. Dette krever en del kapasitet og kompetanse, men et slikt personlig forhold har mange fordeler.
Det er altså tydelig at sosiale medier som markedsføringskanal kan ha flere positive effekter. Bedrenaetter.no kan nevnes som eksempel på noen som har tatt dette i bruk gjennom YouTube. Likevel bør ikke denne typen markedsføring erstatte den tradisjonelle markedsføring, det skal heller ses som et tillegg. Det kan kanskje ta litt tid på å bli flink på markedsføring gjennom sosiale medier, men det er verdt å investere litt tid i dette.